fot. fotolia

Oznaczenia w aptece

Rozmowa z farmaceutą zwykle jest tylko ułamkiem czasu, jaki pacjent spędza w aptece. Stojąc w kolejce, rozgląda się on po półkach oraz przegląda dostępne ulotki i czasopisma. W tym momencie dobrze zrobione oznaczenia stają się narzędziem podnoszącym sprzedaż.

Obsługując pacjenta mamy dla niego tylko chwilę. Możemy wówczas udzielić dokładnych informacji na temat kupowanych przez niego leków, wysłuchać jego wątpliwości, poinformować o preparatach OTC bądź kosmetykach, które akurat są w promocji. Najczęściej jednak bezpośrednia rozmowa trwa bardzo krótko. Jak najlepiej wykorzystać pozostały czas, aby przekazać pacjentowi przydatne informacje, zachęcić do wypróbowania nowych specyfików lub skorzystania z promocji? Często w ogóle nic nie musimy mówić, wystarczy tylko odpowiednia aranżacja apteki.

Właściwe oznaczenia powiedzą o wszystkim

Oznaczenia w aptece są jednym z najtańszych, a zarazem najskuteczniejszych, narzędzi komunikacji z pacjentem. Proste oznaczenia wyglądają bardzo estetycznie, a ich zastosowanie nie wiąże się z dużymi wydatkami. Mogą one informować w zasadzie o wszystkim: o cenach, promocjach, produktach i ich przeznaczeniu. O ile oznaczenia na zewnątrz, takie jak świecące szyldy, służą głównie zwróceniu uwagi pacjentów na aptekę, o tyle oznaczenia w jej wnętrzu tworzą jej wyjątkowy klimat, wyróżniają ją od innych placówek kolorystyką i wystrojem.

Oznaczenia wewnątrz apteki spełniają różne funkcje. Mogą na przykład informować o cechach i zaletach poszczególnych produktów. Takie oznaczania pomagają w podjęciu decyzji o zakupie wówczas, gdy farmaceuta nie może w danej chwili sam udzielić rady czy rekomendacji. Niekiedy pacjent może się także wstydzić zapytać np. o cenę. Wtedy z pomocą przyjdzie mu właśnie takie oznaczenie.

Inne oznaczenia – tzw. oznaczenia kategorii – pomagają w „oprowadzeniu” pacjenta po aptece. Właściwie wyeksponowane wskazują na miejsce, w którym pacjent znajdzie preparaty z interesującej go grupy. Dzięki nim poszukiwanie określonych specyfików jest łatwiejsze, a atmosfera w aptece bardziej komfortowa.
Oznaczenia mogą także pełnić funkcje dekoracyjne – tworzyć miłą atmosferę w aptece i budować jej pozytywny wizerunek.

Jak przygotować oznaczenia?

Oznaczenia, aby dobrze spełniały swoją rolę, powinny być właściwie przygotowane. Kolorystyka oznaczeń musi współgrać z wystrojem apteki i najlepiej, aby nawiązywała do kolorów kojarzonych ze zdrowiem. Aby zachować czytelność komunikatu, oznaczenia nie powinny być zbyt kolorowe, należy pamiętać także o odpowiednim kontraście. Wówczas pacjent bez problemu odczyta znajdujące się na nich informacje. Najlepiej sprawdzają się takie zestawienia kolorystyczne, jak ciemna zieleń czy niebieski z białym, a do oznaczeń promocji – na przykład biały z czerwonym. Białe napisy na pastelowych tłach nie spełnią swojej funkcji informacyjnej. Oznaczenia muszą poza tym być odpowiednio widoczne. Nawet najlepiej przygotowane oznaczenie nie spełni swojej funkcji, jeśli będzie zbyt małe.

Często spotykanym błędem jest stworzenie zbyt dużej liczby oznaczeń. Należy starannie selekcjonować produkty do ofert specjalnych. Wyjątkowość ofert jest pomniejszana, jeśli promocji jest zbyt wiele. Mniej takich oznaczeń to także ułatwianie wyboru pacjentom, ponieważ kierujemy ich uwagę na określone produkty.

Jeszcze więcej informacji?

Większość oznaczeń powinna prezentować informacje w sposób jak najbardziej zwięzły. Przy oznaczeniach w aptece należy się kierować zasadą – jedno oznaczenie to jedna krótka informacja. Są jednak miejsca, w których od tej zasady warto odejść. Im więcej czasu pacjent spędza przed danym oznakowaniem, tym więcej może ono zawierać informacji. Z tego też względu nieco więcej informacji można zamieścić na przykład w pobliżu lady, w miejscu gdzie ustawia się kolejka. Ponieważ pacjent czekający na obsługę farmaceuty ma więcej czasu, będzie w stanie zapoznać się z dłuższą informacją. W takich miejscach warto też zamieszczać informacje o programach profilaktycznych i badaniach. Jeśli wiadomości będą dla pacjenta interesujące, znacznie umilą mu czas oczekiwania w kolejce.

O bardziej wyczerpujące informacje warto zadbać także wówczas, gdy mamy wydzieloną strefę samoobsługową. Wówczas czytelne informacje mogą odpowiedzieć na podstawowe pytania pacjenta i sprawić, że sięgnie on po produkt. Warto przestrzegać zasady „widzę, rozumiem, kupuję”. Oznacza ona, że poszczególne produkty powinny być dobrze oznakowane i łatwe do znalezienia. Pacjent, dzięki informacjom lub rysunkom umieszczonym przy produktach wie od razu, do czego dany specyfik służy, jakie spełnia funkcje i jakie daje korzyści.

Informacją, o której pod żadnym pozorem nie można zapomnieć, jest cena danego produktu. W przypadku braku oznaczenia ceny, prawdopodobieństwo, że pacjent weźmie dany produkt jest minimalne.

Uśmiech z plakatu

Przy przygotowywaniu nowych oznaczeń warto także pamiętać o sile, z jaką oddziałują na nas wizerunki innych ludzi. Ozdabiające aptekę plakaty i tabliczki informacyjne powinny przedstawiać zadowolonych, zdrowych, spokojnych ludzi, takich z którymi chcielibyśmy się identyfikować. Ludzie ci pokazują, że dzięki opiece farmaceutycznej w naszej aptece pacjenci również będą radośniejsi i zdrowsi. Wykorzystanie wizerunku ludzi w oznaczeniach, informacjach o prowadzonych akcjach itp. ma też głębokie uzasadnienie w naszym sposobie postrzegania. Nic tak bowiem nie przyciąga naszej uwagi jak ludzkie twarze, na których wychwytywanie jesteśmy biologicznie zaprogramowani.

Czy w mojej aptece są wystarczające oznaczenia?

Aby ocenić, czy oznaczenia w aptece są wystarczające i czy należałoby wprowadzić jakieś zmiany, warto odpowiedzieć sobie na następujące pytania: Czy zamieszczone przez nas informacje są zrozumiałe? Czy tekst jest wyraźny i łatwy do przeczytania? Czy oznaczenia są spójne ze sobą i z wystrojem apteki? Czy oznaczenia wyglądają estetycznie i profesjonalnie? Czy bardziej szczegółowe informacje są umieszczone w miejscach, gdzie pacjenci będą mieli czas i możliwość je przeczytać? W którym miejscu warto by było jeszcze zamieścić informacje na temat produktów? Jakie są często zadawane pytania przez pacjentów? Czy na któreś z tych pytań można odpowiedzieć, umieszczając odpowiednie oznaczenie?

Pozwolić dotknąć

Bardzo często ważne dla pacjenta jest także to, aby miał możliwość samodzielnie zapoznać się z danym preparatem i przeczytać informacje zawarte na opakowaniu. Wiele decyzji dotyczących zakupu podejmowanych jest przy półce, dlatego tak istotne jest to, aby najlepsze preparaty w strefie samoobsługowej były dobrze wyeksponowane. Jeśli mamy taką możliwość, lepiej nie zamykać kosmetyków w gablotkach, tylko pozostawić je dostępne dla pacjentów. Wiele osób niechętnie prosi o pokazanie produktów znajdujących się pod kluczem, zwłaszcza jeżeli nie jest zdecydowanych na zakup. Nie chcą one fatygować personelu i ewentualnie odmawiać w przypadku braku decyzji o zakupie. Jeśli nie mamy strefy samoobsługowej, można chociaż pewną część preparatów OTC lub kosmetyków ustawić na ladzie, aby pacjenci oczekujący w kolejce mogli te produkty wziąć do ręki, obejrzeć, zapoznać się z informacjami na opakowaniu. W licznych badaniach pokazano, że możliwość dotykania produktów znacznie zwiększa szansę na ich kupienie.

Warto pamiętać, że komunikacja z pacjentem nie odbywa się tylko w momencie obsługi, ale podczas całego pobytu w aptece. Komunikacji służą starannie przygotowane oznaczenia oraz wygodny dostęp do informacji o produktach i do samych produktów. Odpowiednia aranżacja oznacza większy komfort pacjenta i większy zysk apteki.

Podobne wiadomości

Nie ma możliwości dodania komentarza