rynek dermokosmetyków
fot. depositphotos

Rynek dermokosmetyków w aptece – na podstawie badań przeprowadzonych wśród farmaceutów

Dermokosmetyki to grupa specjalistycznych produktów, które cieszą się coraz większą popularnością i uznaniem konsumentów, lekarzy i farmaceutów. Są to profesjonalne preparaty, które służą do codziennej pielęgnacji skóry. Co o nich wiedzą farmaceuci, którzy na co dzień zajmują się ich sprzedażą? Jak doradzają pacjentom w ich wyborze?

Dermokosmetyki zapewniają intensywną pielęgnację i aktywną ochronę skóry dzięki zastosowaniu nowoczesnych substancji o właściwościach nawilżających, natłuszczających, kojących, antyoksydacyjnych, hamujących odczyny zapalne oraz zapobiegających przeznaskórkowej utracie wody (TEWL). Ich skład jest starannie przemyślany i odpowiednio dobrany, w procesie powstawania biorą udział dermatolodzy, chemicy, kosmetolodzy.

Na rynku polskim dostępne są kosmeceutyki wszystkich znanych i cenionych producentów europejskich. Do najbardziej znanych należą francuskie: Laboratorium Bioderma, Pierre Fabre, Vichy Laboratories, La Roche-Posay, SVR, Ales Grupe, Nuxe, włoskie: General Topics, amerykańskie: E.T.Browne, polskie: Nepentes Pharma, Biogened, Pharmena, Dr Irena Eris, Oceanic, Elfa Pharm, Ziaja, Flos-Lek, niemieckie: Stiefel. Głównym kanałem dystrybucji dermokosmetyków są apteki.

Badania ankietowe wśród personelu fachowego aptek

Badania zostały przeprowadzone w okresie od kwietnia do maja 2017 roku na terenie całej Polski. Objęto nimi grupę 60 pracowników fachowych aptek, mieszkańców Polski. Większość respondentów była w wieku 25-40 lat. Głównie były to kobiety z wyższym wykształceniem, pracujące na stanowisku magistra farmacji, z ponad 8-letnim stażem w zawodzie, przede wszystkim z województw zachodniopomorskiego i wielkopolskiego. Badania przeprowadzono za pośrednictwem internetu i mediów społecznościowych.

Wiedzę farmaceutów oceniono na podstawie kwestionariusza ankietowego zawierającego 28 pytań merytorycznych i 7 metryczkowych. Wywiad zawierał zarówno pytania zamknięte (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) z gotowymi wariantami odpowiedzi, jak i otwarte, pozwalające na udzielenie odpowiedzi według własnych przemyśleń osób ankietowanych, poznanie rzeczywistej znajomości produktu i wyobrażeń dotyczących dermokosmetyków, ich marek i koncernów produkujących te specjalistyczne produkty.

Specjalistyczne produkty

Na podstawie badań można stwierdzić, że trzy pierwsze skojarzenia ze słowem dermokosmetyk to: apteka, przebadany, kosmetyk leczniczy. Wskazuje to na istotne kojarzenie tych preparatów przez farmaceutów z głównym kanałem ich sprzedaży i udowodnionym działaniem leczniczym, popartym badaniami dermatologicznymi. Innymi często wymienianymi skojarzeniami były: jakość, skóra, kosmetyk, bezpieczeństwo oraz młoda zdrowa skóra. Badania wykazały, że farmaceuci potrafili swobodnie wymienić od 3 do 5 marek dermokosmetycznych, nieliczni deklarowali znajomość ponad 10 marek. Do najczęściej wymienianych należały: Vichy, La Roche Posay, Iwostin, Bioderma, Emolium, Pharmaceris Dr Eris, Avene, Ziaja, Dermedic czy Aderma. Za najlepsze marki dostępne na rynku uważane są: La Roche Posay, Dermedic, Vichy, Avene czy Emolium.

Dermokosmetyki w aptece

Prawie 80 proc. ankietowanych twierdziło, że w ich miejscach pracy dermokosmetyki są wyeksponowane na wydzielonym regale lub w gablocie ekspozycyjnej. Ponad połowa ankietowanych farmaceutów wyraziła opinię, że dermokosmetyki zdecydowanie powinny być sprzedawane tylko w aptekach. Do najpopularniejszych form dermokosmetyków dostępnych w aptekach należą: kremy do twarzy, emulsje do kąpieli, balsamy do ciała, szampony specjalistyczne, kremy do rąk i preparaty stymulujące porost włosów.

Doradztwo dermokosmetyczne

Najczęściej występujące w dermokosmetykach substancje aktywne, które znali farmaceuci, to: lipidy, witaminy A, E, C, substancje roślinne o działaniu przeciwzapalnym (miłorząb japoński, zielona herbata), alfa- i beta-hydroksykwasy, NMF czyli naturalny czynnik nawilżający, hydrochinon, kwas hialuronowy, koenzym Q10, peptydy, kolagen, mocznik.

Farmaceuci deklarowali również, że firma, w której pracowali, dawała im możliwość uczestniczenia w kursach i szkoleniach z zakresu dermokosmetyków, dzięki czemu mogli na bieżąco uzupełniać swoją wiedzę, podnosić kwalifikacje i oferować pacjentom bardziej rzetelną i merytoryczną poradę z zakresu opieki dermokosmetycznej. Farmaceuci twierdzili, że potrafią doradzić pacjentowi w wyborze dermoksmetyku, dobrać właściwy dermokosmetyk do konkretnego problemu pacjenta, pomóc mu w pielęgnacji skóry z problemami, deklarowali też znajomość składu danego dermokosmetyku. Nieliczna grupa potrafiła również udzielić pacjentowi informacji, czy składniki stosowanych przez niego leków i określonych dermokosmetyków nie wejdą w interakcje.

Deklaracje firm dermokosmetycznych

Do pięciu najważniejszych deklaracji, które według ankietowanych farmaceutów były najbardziej motywujące i przekonujące, i tym samym powodowały, że polecali oni kosmetyki apteczne, należały stwierdzenia ze strony firm dermokosmetycznych, że ich produkty:

  • wykazują nie tylko działanie pielęgnujące, ale także uzupełniają leczenie wielu schorzeń skóry,
  • są współtworzone z dermatologami i konsultowane przed wejściem na rynek,
  • są rekomendowane przez dermatologów, pediatrów i niezależne instytucje badawcze,
  • ich głównym kanałem sprzedaży są apteki,
  • odpowiadają na potrzeby pacjentów.

Ponad połowa badanych uznała również za ważną deklarację, że proces powstawania dermokosmetyków opiera się na zachowaniu zasad GMP (Good Manufacturing Practice – dobra praktyka wytwarzania), co gwarantuje najwyższą jakość produkcji. Niewielki odsetek badanych uznał za ważne, że firmy dermokosmetyczne deklarują społeczną odpowiedzialność biznesu (misje prospołeczne, pomoc medyczną, fundacje, kongresy).

Miejsca pozaaptecznej sprzedaży dermokosmetyków według badanej grupy farmaceutów to: sieci drogeryjno-apteczne, gabinety lekarskie, gabinety kosmetyczne, gabinety medycyny estetycznej, drogerie, perfumerie, supermarkety. Zdarza się, że w aptekach zatrudniona jest dermokonsultantka na stałe, jednak najczęściej zatrudniane są one sporadycznie przy okazji różnych akcji promocyjnych i eventów.

Postrzeganie marek dermokosmetyków przez pacjentów apteki

Z przeprowadzonych badań jasno wynika, że za marki dermokosmetyczne najbardziej luksusowe uważane są przez pacjentów: Vichy, La Roche Posay, Avene, Nuxe, Lierac, Uriage, Dermedic, Emolium. Z kolei do najczęściej wymienianych marek należą przede wszystkim: Ziaja, Iwostin, Pharmaceris dr Eris, Flos Lek, Dermedic, Tołpa, Oillan, Sylveco, L’biotica oraz Biały Jeleń.

Nabywcy dermokosmetyków

W opinii ankietowanych farmaceutów ludzie kupujący dermokosmetyki to przede wszystkim: osoby z problemami skórnymi, kobiety w wieku 30-50 lat, osoby dbające o swój wygląd, rodzice małych dzieci, pacjenci ze schorzeniami dermatologicznymi oraz młodzież z cerą trądzikową, osoby świadome składu, działania, badań dermokosmetyków, osoby dbające o jakość używanych kosmetyków. Według respondentów pacjenci najczęściej szukają dermokosmetyków na trądzik i zwalczających niedoskonałości, na AZS – atopowe zapalenie skóry, skórę suchą, alergię i nadwrażliwość, łupież i łojotok, zapobiegających wypadaniu włosów oraz niwelujących przebarwienia.

W opinii badanej grupy farmaceutów pacjenci decydowali się na zakup kosmeceutyków w aptece głównie ze względu na to, że:

  • polecił je specjalista (lekarz, kosmetolog),
  • byli przekonani o lepszej jakości dermokosmetyków w porównaniu z innymi kosmetykami,
  • poszukiwali fachowej porady farmaceuty,
  • uważali, że są one dobre dla wrażliwej alergicznej skóry.

Z kolei głównym powodem, dla którego pacjenci rezygnowali z zakupu kosmetyków aptecznych, była ich wysoka cena. Ponad połowa ankietowanych farmaceutów twierdziła również, że pacjenci nie wiedzą o istnieniu takich kosmetyków bądź nie mają wrażliwej alergicznej skóry.

Rekomendacje farmaceutów

Jeśli chodzi o czytelność ulotek oraz informacji na opakowaniach dermokosmetyków, prawie połowa badanych twierdziła, że informacje te są wystarczające, natomiast 55 proc. wyraziło przeciwną opinię i stwierdziło że pacjenci proszą o dodatkowe wyjaśnienia. Najczęściej zadawano pytania o skuteczność dermokosmetyków, o ich wysoką cenę i czy na pewno nie powodują uczuleń. Często klienci pytali również, czy kosmetyki te zadziałają na konkretny problem, jakie mają dokładnie działanie, do jakiego rodzaju skóry są przeznaczone oraz od jakiego wieku mogą być stosowane. Farmaceuci byli pytani również o skład danego dermokosmetyku, o ich rekomendacje – czy sami poleciliby taki preparat, czy według nich był dobry, a także o opinie innych pacjentów.

Innowacyjne dermokosmetyki

Według respondentów coraz większe zainteresowanie dermokosmetykami wynika głównie ze wzrastającej dbałości społeczeństwa o zdrowie i wygląd. Główne cechy innowacyjnego dermokosmetyku w opinii respondentów to: konkurencyjna cena, wysoka skuteczność, działanie przeciwzmarszczkowe, dobre nawilżenie, naturalny skład, wysoka jakość, duża wydajność, szybkie działanie, estetyczne opakowanie, przyjemna aplikacja oraz pakowane pojedynczo porcje i wersje do samolotu.

Rynek dermokosmetyków w aptece – na podstawie badań przeprowadzonych wśród farmaceutów
Oceń artykuł

Podobne wiadomości

Nie ma możliwości dodania komentarza